Sommaruppdatering från Hear

Hej,

Vi hoppas att allt är väl med dig och att du snart kan se fram emot en härlig sommarledighet.

Här kommer en nyhetsuppdatering från oss på Hear som vi hoppas är till nytta.

 

Våren har ju varit en osäker period, såväl gällande konjunkturen, hushållens ekonomi och företagens lönsamhet.

Osäkerheten i vår omvärld har tydligt avspeglat sig på medieinvesteringarna.

 

I denna nyhetsuppdatering har vi fokuserat på:

  • Medieköpens utveckling under Januari – Maj 2023.
  • Utmaningarna för linjär-TV.
  • Prognos gällande 2023.
  • Tecken på ljusning?
  • Utvecklingen av short-form video.
  • Lemon8, nästa stora plattform? 

 

Analoga medier växer på en vikande marknad

Medieköpen från Sveriges Mediebyråer har minskat under de senaste 7 månaderna. Hittills i år (Januari-Maj) har köpen minskat med -5,9%.

Vi vet sedan tidigare att lågkonjunktur och ökade kostnader för hushållen drabbar mediemarknaden, och så sker också nu.

Men mediekanalerna har påverkats olika. Det är endast analoga medier som växer:

bio, utomhus och radio har ökningar jämfört med samma period 2022, medan TV minskar med 14%, digitala medier med 4% och print med 13%.

Tittar vi på den långsiktiga utvecklingen ser vi inte en uppgång på kort sikt, tvärtom fortsätter kurvorna att peka nedåt.

Under sommaren har dessutom flera stora medieägare aviserat stimulanspaket till marknaden i form av sänkta priser, vilket visar på en fortsatt svag marknad med låg efterfrågan.

 Källa: Mediebyråbarometern

 TV-tittandet fortsätter minska

Trenden med minskat tittande på linjär TV håller i sig under 2023.

Hittills i år (v1-20) har tittandet på kommersiella kanaler minskat med hela 17% i målgruppen alla 15-64 år.

Men vi tittar fortfarande på rörlig bild. Enligt MMS Sänt & Streamat (som mäter tittandet på TV-skärmen) spenderades 30% av all tittartid på streamade tjänster – bland personer under 40 år var motsvarande siffra hela 60%.

Majoriteten av ungas tittande sker alltså på Netflix, Disney+, Youtube, Play och andra tjänster.

Att det linjära tittandet fortsätter att sjunka innebär att TV-kampanjer tappar räckvidd och behöver kompletteras med andra videokanaler.

Vi på Hear har verktygen och kan hjälpa dig att planera en väl optimerad videokampanj.

 

Ett mycket tufft 2023

  • Annonsmarknaden befinner sig i recession efter att ha redovisat två på varandra följande kvartal, med negativ tillväxt under 2023.
  • IRM bedömer att den svaga annonskonjunkturen kommer att fortsätta under resten av 2023.
  • Den svenska annonsmarknadens omsättning minskar med -2,1% under 2023 vs 2022.
  • Utsikterna för nyhetsmedier och TV har sänkts, medan utsikterna för de digitala medierna har höjts något.
  • Utvecklingen för digitala annonser bromsade in kraftigt under det andra halvåret 2022. Under 2023 förväntas den lägre tillväxttakten bestå, bland annat på grund av en svag utveckling för banners.
  • Trots ett tufft annonsklimat har vissa kategorier möjlighet till en positiv tillväxt under 2023. Bäst förväntas det gå för podcasts som befinner sig tidigt i produktlivscykeln. Även bio, som ännu inte fullt återhämtat tappet efter pandemin, får en tvåsiffrig tillväxt under 2023 relativt 2022

 

…men börjar vi ana en ljusning?

Det finns fortfarande stora utmaningar men en liten optimism börjar sprida sig i rapporter, statistik och bland ekonomer.

  • Annonsmarknaden förväntas återkomma till en försiktig tillväxt under 2024. Detta drivs av en bättre konjunktur samt ett antal idrottsevenemang som alla kan bidra till en positiv tillväxt.
  • Inflationen sjunker, Inflationstakten i Sverige sjönk i maj, enligt KPI var den 9,7 procent i maj 2023, en minskning från april då den var 10,5 procent, månadsförändringen från april till maj var 0,3 procent enligt KPI. Detta var dock fortfarande något högre än väntat, Juni ser ut att sjunka ytterligare.
  • Bostadsmarknaden fortsatte uppåt i maj, under maj steg priserna på både bostadsrätter och villor i riket med +1%. Prisutvecklingen på årsbasis ligger nu på -8% för bostadsrätter och -13% för villor. Prisläget har stabiliserats under våren och den tendensen fortsatte i maj.
  • Uppgång för restaurangförsäljningen första kvartalet 2023. Restaurangerna ökade sin försäljningsvolym med 7,7 procent under första kvartalet 2023 jämfört med motsvarande period föregående år.

 

Källa: SCB, Svensk Mäklarstatistik

 Några nyheter att hålla koll på…..

Short-form video

Reels introducerades 2020 i Sverige med 15 sekunders långa filmklipp. I takt med att Tiktok tar mer plats så är detta ett format som användare av sociala medier tycker mycket om.

Idag är det möjligt att använda upp till 60 sekunders video och biblioteket av effekter och kreativa möjligheter ökar.

Reels fortsätter att växa inom Meta-universet. Detta kallas alltså ”short-form-video” där följare ser ett snabbt men kreativt klipp som inspirerar och utbildar.

Reels är Metas svar på Tiktok och denna typ av material är trendigt att konsumera och det ger stora möjligheter till kreativitet.

Just nu har vi inga svenska siffror för men globalt så delas över 2 miljarder Reels om dagen. Detta är en dubblering sen de senaste 6 månaderna. Reels och möjligheten att specialanpassa material tycker vi är mycket intressant.

Enligt studier ser vi även förbättrade resultat både när det kommer till branding-kampanjer men även performance-kampanjer genom att inkludera reels.

Lemon8

Lemon8 är den nya plattformen som vi snart alla kommer höra mer om, ännu finns den inte i Sverige. ByteDance (moderbolaget till Tiktok) lanserade appen 2020 och i februari 2023 tog den även fart i USA och Storbritannien.

Lemon8 beskrivs som en korsning mellan instagram och Pinterest med främst fokus på foto och text men även videodelning. Appen beskrivs som ett ”lifestyle community”.

 

Lemon8 är alltså en plats för unga kreativa att dela en mångfald av innehåll från mode, smink, mat och resor, till hemartiklar, husdjur och allt annat du kan tänka dig.

Likt Tiktok har appen både en ”följer” och ”för dig” sida.

 

Hur fungerar det?

När man har skapat sin profil kan man börja skapa och dela innehåll på Lemon8.

För att utforska andra användares innehåll på Lemon8, skrolla i för dig-flödet (Likt Tiktok) eller tryck på någon kategori som intresserar.

Man kan också använda sökfunktionen för att leta efter specifika hashtags eller nyckelord. Man kan gilla, kommentera eller dela alla inlägg vilket gör appen interaktiv.

Dock är det mer fokus på intressen snarare än socialt nätverkande.

——————————————–

Vi tror att det kommer att finnas möjligheter till kostnadseffektiva köp under hösten då volymer fortfarande är en utmaning för många medier.

Är det något du funderar över, behöver info om, vill jämföra eller vill utvärdera kring medier, strategi, annonspriser mm eller bara vill få något råd eller tips, hör mer än gärna av dig, vi är tillgängliga hela sommaren!

 

Vi hoppas att vi har kunnat ge dig en uppdatering av nuläget samt några nyttiga insikter. Du hittar våra tidigare spaningar här: https://www.hear.se/spaningar/

 

Slutligen ett STORT, innerligt och varmt tack till alla er kunder och partners som har stöttat, trott på oss och vart delaktiga när vi nu i år blev utnämnda till Årets Byrå i Regis undersökning och en andra plats i Årets Arbetsgivare, vi är väldigt glada.

Vi hoppas att du kommer att få en väldigt fin sommar och njuta av lite ledighet, kanske en stund för dig själv och lyssna på årets sommarpratare☀️: https://sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2023-hela-listan

 

Ha en fantastisk midsommarhelg och sommar!☀️

Urban och kollegorna på Hear