Julhälsning från Hear

Här kommer en liten uppdatering och en stor varm julhälsning från oss på Hear, en inblick i 2023, uppföljning av VM-tittandet, viktigheten med GA4
…samt några små jultips – läsa, lyssna, se, besöka, göra mm.

Annonsmarknaden 2023
IRM spår en nedgång på annonsmarknaden 2023, de har reviderat sin tidigare försiktigt positiva prognos för 2023 – i den senaste prognosen förväntas annonsmarknaden minska med -0,7%.
Även prognosmakarna från de stora finansiella instituten spår en negativ av BNP under 2023 på mellan 0,4-1,5%. Sedan tidigare vet vi att förändringar i tillväxt och disponibel inkomst pressar annonsmarknaden.

Vi på Hear tror att nedgången kan bli kraftigare än vad IRM prognostiserar – risken finns att marknaden minskar med 3-5%.
Det är främst de analoga medier som drabbas; TV förväntas minska med -6%, dagspress med -14%, populärpress med -15% och DR med -5%. Kanaler som ökar är Utomhus (+4%) och digitala medier (+2%).

Vi på Hear tror att det är köparens marknad inom många medieslag 2023. Det kommer att finnas många möjligheter till bra och effektiva medieköp, och för de med lite is i magen kan de uppstå väldigt förmånliga sista-minuten-erbjudanden.
Har du några funderingar, frågor, behöver stöd i förhandling, insikt i prisjämförelse mm är du hjärtligt välkommen att höra av dig.


Källa: IRM

Färre tittare på VM final i Fotboll
Var kanske VM-finalen den 18:e december mellan Argentina och Frankrike den bästa finalen genom alla tider?
Inte omöjligt, finalen hade allt; många mål, dramatik, förlängning, straffavgörande och till slut ett VM-guld till Leo Messis Argentina. Ett fantastiskt ögonblick för alla fotbollsälskare.

Men oavsett dramatik var det färre som bänkade sig framför TV:n i år än för fyra år sedan (när Frankrike slog Kroatien i finalen).
1.744.000 tittare såg finalen i genomsnitt – absolut ingen dålig tittarsiffra men finalen 2018 sågs av 2.076.000 tittare, en nedgång med 16%.

Nedgången är i linje med ett stadigt minskande linjärt TV-tittande. Hittills i år har TV tappat ca 15% av tittandet, att också VM-finalen drabbades av nedgången kanske inte är så förvånande.



Källa: MMS

Google Analytics 4 (GA4) – nästa generation
Varför är frågan och insikten om GA4 viktig?
Sedan GDPR infördes 2018 har privacy (säkerställd integritet) varit i stort fokus för alla företag och vi ser hur olika produkter och tjänster har förändrats.
Vanliga termer numer är privacy-by-design och privacy-first vilket egentligen betyder att privacy idag är en naturlig del i all produktutveckling. Det har förändrat vårt sätt att köpa, mäta och analysera media.

Länge har branschen varit nyfiken på hur Google kommer se ut framåt när de ska inkludera privacy i alla sina produkter och låter användaren ha ett val.
Nu ser vi att i produkt efter produkt gör Google uppdateringar där mer valmöjlighet ges. Detta är något vi länge efterfrågat och det är bra att se att det nu konkret sker.

GA4 är inte en uppdatering av en befintlig produkt utan Google har valt att bygga om den från grunden och lanserar nu ett nytt system för mätning av hemsidor och appar.
Det betyder att den gamla versionen av Google Analytics stängs ner och inte längre kommer att kunna användas, vid halvårsskiftet 2023 gäller den nya versionen av Google Analytics som i grund och botten är en ny plattform.

Vad betyder det för mig som annonsör?
Alla som arbetar med Google Analytics idag måste byta till den nya versionen. Om det inte görs i god tid riskerar man att tappa historiska data då Google Analytics som finns idag kommer att sluta fungera.
På följande länk kan ni få mer information om tidslinjen från Google – länk

Vad ska jag som annonsör göra på kort sikt?
Vår rekommendation är att så snabbt som möjligt addera GA4. När ni ser att det fungerar kan ni fasa ut den gamla versionen så ni inte riskerar att hamna i ett läge där ni står utan mätning eller har ett hål i historiska data.
Hör mer än gärna av er om ni behöver mer information eller stöd.

Några små jultips från oss alla på HEAR:
Vi vill fån oss önska er en God Jul och Gott Nytt År och delar några individuella tips för vilsamma och nedkopplade dagar i soffan, aktiviteter med familjen eller att uppleva och inspireras av:

Sällskapsspel:
”Ryktet Går (barn)/Ryktet Går After Dark (vuxna)” – går att spela i stora grupper och levererar alltid skratt.

Film: ”Elvis” – en välgjord långfilm om Elvis liv och karriär, nya insikter, historisk musik, fantastiska miljöer och skådespelare.

Bok: ”Spindeln”- Lars Keplers senaste bok eller den högaktuella boken ”Det fallna imperiet” skriven av Martin Kragh.

Mingelmusik: ”Chris Stapleton” – en amerikansk singer-songwriter, gitarrist och skivproducent vars låtar finns på många kända artisters album bl a Adele, Kelly Clarkson och Taylor Swift

Museum: ”Tekniska Museet” – ett flertal utställningar bl a Zero City, en 2 000 kvadratmeter interaktiv och utmanande utställning om framtidens stad och en världsunik fordonssamling. https://www.tekniskamuseet.se/upplev/utstallningar/

Poddtips: ”Digitalsnack” – en podcast om utveckling av digitala medier. https://digitalsnack.se/blogg/category/digitalsnack-podcast/

Utflykt/mat: ”Det Arroganta Svinet” – en mycket spännande och omtyckt BBQ restaurang inhyst i ett garage i ett av Jordbros industriområden. https://whiteguide.com/se/sv/restaurants/11473-det-arroganta-svinet

TV-serie: “The White Lotus” – thriller och humor (HBO MAX).

Baka: ”Spansk mandelkaka juledition” – en glutenfri och mjölkfri saffranskaka, 10-12 bitar.
Ingredienser: 6 stora ägg, 3 dl strösocker, 2 paket saffran, 4 dl mandelmjöl, florsocker och bär (till garnering).
Tillagning: Ugn 175°C, vispa ägg och socker fluffigt med elvisp, tillsätt saffran. Häll ner mandelmjölet och vispa ihop. Häll smeten i en smord form.
Grädda i mitten av ugnen 40–45 minuter. Kontrollera med sticka att kakan är klar, låt svalna, lägg på bär, pudra över florsocker och servera med glass.

Hjälpa: Stockholms Stadsmission gör ett väldigt fint arbete för människor i utsatthet och julen är en svår tid för många människor. Det finns många sätt att hjälpa.
Ge en gåva, skänk en julklapp eller kläder, ät grötlunch på Mötesplats Mariatorget, starta en insamling mm: https://www.stadsmissionen.se/ge-stod/sa-kan-du-bidra-i-jul

Naturskyddsföreningen arbetar aktivt med att bromsa klimatförändringar, bevara biologisk mångfald och minska miljögifterna, för friskare hav och för ett hållbart och ekologiskt jordbruk.
En julgåva bidrar till det viktiga arbetet för vår miljö: https://www.naturskyddsforeningen.se/stod-oss/ge-en-gava/

Under 2022 har vi på Hear växt och nya fantastiska kollegor har anslutit, duktiga specialister som gärna hjälper dig med frågor eller funderingar.

Nya HEAR-kollegor: Julia Ehrencrona och Emma Nelson – Digitala Strateger, Olivia Edström – Social Media Specialist,  Malin Santonen – Digitala Media Manager, Bo Fredelius – Client Director, Jenny Tangen – AVM-Manager och Nicklas Grundström – OOH/Print specialist.

Vi önskar dig en riktigt fin, härlig…
God Jul och Gott nytt år
Urban och hela teamet på HEAR