Juluppdatering

Hej,

Vi hoppas att allt är väl och att du snart får njuta av en härlig Jul- och Nyårshelg.
Här kommer en liten uppdatering och en stor varm julhälsning från oss.

En summering av mediemarknaden 2021, en inblick i 2022, förväntade medieprisförändringar,
YouTubes utveckling och några små jultips från var och en av oss på HEAR – läsa, lyssna, se, besöka, göra……

Mediemarknaden glödhet igen!
Mediemarknaden i november visar mycket starka siffror och vi kan nu konstatera att vi ser en full återhämtning efter pandemin.
Omsättningen i november från Sveriges Mediebyråer blev drygt 1.6 miljarder, vilket är all-time-high för en novembermånad någonsin.
Totalt har medieköpen från mediebyråerna ökat med 12.1% hittills i år.

Både TV, radio och utomhus noterar all-time-high för en novembermånad, och dessa kanaler har i perioder varit helt slutsålda efter sommaren. Även bio har återhämtat sig mycket snabbt och är nu nästan uppe på nivåerna som gällde före pandemin.

Även de digitala kanalerna noterar all-time-high för november månad med drygt 613 miljoner kr och är nu permanent före TV som den största mediekanalen för mediebyråerna.
Tillväxten ackumulerat för 2021 är på hela 21,6%. Ökningen drivs av sociala medier och online video; online video står hittills i år för 23% av mediebyråernas köp av rörlig bild.
För bara 2 år sedan (2019) var den andelen 15% – online video tar snabbt andelar från den traditionella TV-reklamen.

Om inte ytterligare en pandemivåg slår mot Sverige är prognosen för 2022 mycket ljus.
Det finns tillväxt i ekonomin, efterfrågan på reklam är hög och 2022 består av flera stora event och händelser som driver reklammarknaden; vinter-OS, fotbolls-VM och riksdagsval mm.

Men en kraftigt ökad efterfrågan betyder också högre priser. Både TV-stationerna och radionätverken signalerar prishöjningar på omkring +10%.

Vi på Hear tror att volym blir en viktigt faktor 2022 för att minimera prishöjningar på sina medieinvesteringar – det kan bli viktigt att samla sina medieköp till ett mindre antal mediehus för att förhandla volymrabatter.
Hör gärna av dig med frågor, funderingar eller om du behöver stöd med strategi och förhandling.


Källa: Mediebyråbarometern

YouTubetrenderna 2021 och vad vi tar med oss in i 2022
Youtube har nyligen släppt sin årliga trendrapport innehållande information om de videos, kanaler och genres som vi globalt har tittat på allra mest under året.

Den genre som vuxit sig allra starkast är gaming. Gaming var tidigare ansedd som en subkultur men är idag en självklar del av topplistan inom populärkulturen.

YouTube räknar med att 2,9 miljarder personer globalt har spelat olika spel under året. I gamingkategorin hittar tittaren gemenskap, community och nya vänner runt om i världen.

Högst upp på topplistan ligger ”Minecraft streamers”. Kanalen används bl.a. för att följa de bästa spelarna, de mest underhållande streamsen samt för att hitta nya spel på marknaden.

Nästa trend är tillväxten i ”comfort viewing” dvs vi tittar på sånt vi känner igen. Gamla klassiker åker upp på topplistorna och i en annars lite rörig värld söker vi trygghet i vår underhållning och återvänder till våra gamla favoriter. Utöver att söka oss till det som känns familjärt och bekant söker vi oss även till humor – vi vill bli underhållna och få skratta.

För oss marknadsförare kan detta hjälpa oss i arbetet att möta konsumenterna med budskap som inger trygghet och hopp – något som är viktiga i tider av osäkerhet.

En annan utveckling är att allt kortare format börjar slå igenom, troligtvis som en följd av det stora användandet av TikTok.

Kortare filmer blir ett sätt för kreatörer att laborera med kreativitet, klippteknik och storytelling ”på speed”. Detta är på YouTube framförallt stort inom mat och receptfilmer, där många kreatörer lägger ut både ett längre format för ”cookalong”-känsla och en kortversion för receptet.

Summering för året, och vad vi tar med oss in i 2022, är teman så som gemenskap, trygghet och kreativitet högst upp på listan.

Det här är inte flyktiga trender, utan bredare indikatorer på vilken typ av innehåll konsumenterna behöver och vilka skapare de älskar. Marknadsförare som tar till sig dessa teman i sina video- och annonsmaterial kommer att utvecklas med sina tittare och få kontakt med målgruppen i de ögonblick som är viktiga.

Några jultips från oss alla på HEAR:
Vi vill alla önska er en God Jul och Gott Nytt År och delar några individuella tips för vilsamma och nedkopplade dagar i soffan, aktiviteter med familjen eller att uppleva och inspireras av:

Poddtips: ”Svenska folkets historia” – För historieintresserade, t ex avsnittet Stockholms blodbad och Rättslös kvinna på 1700-talet. https://open.spotify.com/show/3baUW1Uyhdtz9kDaw2G0pS

”Akimbo” – Korta, insiktsfulla och underhållande avsnitt från marknadsföringsgurun Seth Godin om konsumentbeteenden, reklam och ekonomi generellt. https://play.acast.com/s/akimbo

”Högt spel” – En podd om historiens största bedragare. Nervkittlande berättelser om ekonomiskt fiffel, falsk identitet och utklädnader. https://poddtoppen.se/podcast/1584952408/hogt-spel

Spöktimmen” – För spännande och ryslig lyssning, gåtfulla mysterier och sanna kriminalfall  https://open.spotify.com/show/3TaBi9uBJwm7GbBheeLpFt

”P3 Dokumentär” –  har flera gånger nominerats till Stora Radiopriset. blickar bakåt, gräver i arkiv, pratar med dem som var med när det hände  https://sverigesradio.se/p3dokumentar

Boktips: David Grossmans ”Med mig leker livet”.

TV-serie: TV-serien Knutby som nu finns på Tv4 Play. Mycket spännande, fascinerande och väldigt duktiga skådespelare. Alla avsnitt finns på Cmore eller TV4 Play.

Teater: Cyrano de Bergerac på Stadsteatern – underhållande och snabb på Stora Scenen.

Mingelmusik: Parcels https://open.spotify.com/artist/3oKRxpszQKUjjaHz388fVA

Utflykt: Silvergruvans Antik i Sala norr om Västerås, 600 m2 möbler, porslin, glas, kuriosa, vintage, retro. https://silvergruvansantik.nu/

Promenad:      Frukost på Stora Bageriet, Sibyllegatan 2, promenad på Djurgården sen intressanta, spännande, lärorikt och roligt besök på Tekniska Museet med bl a rymdshower, moving to Mars, explosiva shower, AI-programmering mm  https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/jullov-aktiviteter-hela-familjen/ eller Nordiska Museet där kan man förundras av deras fantastiska 7 meter höga gran med handgjorda dekorationer https://www.nordiskamuseet.se/arets-dagar/jul-nyar

Baka: Mängder av goda och roliga recept till julbaket https://www.instagram.com/fredriksfika/

Vi hoppas att vi har givit dig en liten nyttig summering av 2021 och några glada jultips 😊

Du hittar våra tidigare spaningar här: https://www.hear.se/spaningar/

Vi önskar dig en riktigt fin, härlig…

God Jul och Gott nytt år

//
Urban och hela teamet på HEAR