Höstuppdatering från Hear

Här kommer en nyhetsuppdatering från oss på HEAR. Vi hoppas att den är till nytta.

Vi har denna gång valt att fokusera på:

  • Annonsmarknadens utveckling och efterfrågan, nu samt 2022-prognos.
  • Betal-TV tittandets utveckling och nuläge.
  • Poddar har haft en stark utveckling och är idag ett räckviddsmedium, fortsätter lyssnandet?, hur uppfattas reklamen?
  • Kort nyttig fakta om bl a trafikflöden, e-handelns utveckling, medieinvesteringarna, tittarsiffror mm

Annonsköpen vänder uppåt
Efter den kraftiga nedgången i annonsköp under pandemin ser nu marknaden ut att vända, och det rejält.

Annonsmarknadens återhämtning sker snabbt nu, rekylen från 2020 är mycket stark; Sveriges Mediebyråer rapporterar en uppgång under Q2 med +37%.

Rekylen beror inte bara på ett svagt 2020 – efterfrågan har ökat markant.

Utomhusbolagen som hade ett mycket tufft och utmanande 2020 har stor orderingång nu under hösten, TV-stationerna är ofta slutsålda, radionätverken rapporterar stark efterfrågan och slutsålda veckor.

Vi ser också att budpriserna digitalt stiger. En full återhämtning till nivåerna som gällde före pandemin kan ske snabbare än förväntat, kanske redan under Q1 2022.

De flesta konjunkturinstitut prognostiserar fortsatt tillväxt under 2022 och året består av flera stora events som driver annonsmarknaden: riksdagsvalet, fotbolls-VM och vinter-OS.

Det här innebär att mediepriserna sannolikt kommer att öka efter att ha varit låga under 1,5 år.

Betal-TV växer snabbt
Tittandet på rörlig bild har stadigt ökat de senaste åren, och under pandemin accelererade både tittandet i stort och digitaliseringen av vårt tittande.
Under kvartal 2, 2021 var det tittandet på betal-TV-tjänster, s.k. SVOD (Subscribed Video On Demand), som ökade mest.
Varje dag tittade 43% av alla svenskar på en SVOD-kanal, en ökning med 7 procentenheter från samma kvartal året innan.
Ökningen går i linje med SIFOs rapport tidigare i år om hur mycket pengar vi lägger på media.
Totalt lägger varje svenskt hushåll 15.960 kr varje år på media, där kostnaden för TV och SVOD står för 22% av totalen.
Vi är alltså alltmer benägna att betala för innehåll, och ökningen av SVOD är därför inte överraskande.
Det är Netflix som driver utvecklingen och tittandet, men samtliga betaltjänster växer sin prenumerantbas.
Idag har 77% av alla svenskar tillgång till minst en betaltjänst, Netflix är störst med 63%. Noterbart är att Disney+ på bara ett halvår har blivit den tredje största SVOD-kanalen i Sverige med en penetration på 26%.
Den här utvecklingen påverkar det annonsfinansierade tittandet;
När tittarna försvinner till SVOD sjunker räckvidden i våra reklamkampanjer, genomsnittsåldern stiger… men priset blir paradoxalt nog högre eftersom utbudet sjunker.
Det finns all anledning för annonsörer att se över sin videostrategi 2022; hur fördelas pengar och kontakter mellan de olika plattformarna när tittandet snabbt förändras?

En uppdatering om den svenska poddmarknaden
Under 2020 ökade poddlyssnandet snabbare än nånsin och vi kan idag räkna poddar som ett räckviddsmedium.
Lyssnandet har fortsatt att öka även under 2021, även om vi ser en liten nedgång i de kommersiella kanalerna under sommaren.
Detta beror dels på en väldigt fin och solig sommar men framförallt att SR är starka under denna period och dominerar med Sommar.
Idag uppger 2,4 miljoner människor i Sverige att de lyssnar på podcast regelbundet och 1,6 miljoner svenskar lyssnar på podcast flera gånger i veckan.


Källa: Poddindex, räckvidd per vecka.

Poddreklam är något som lyssnarna i allt högre utsträckning har en positiv inställning till och framförallt är man mer positiv till reklam i podcast kontra andra medier.

Redaktionella samarbeten och ljudspottar är fortfarande de vanligaste annonsformaten men vi ser att nya format börjar växa fram och ta plats.

Vi vill passa på att lyfta möjligheten till branded episodes; dvs möjlighet att äga ett helt avsnitt i en podd.

Detta är intressant när vi vill fördjupa eller utbilda vår målgrupp inom ett visst ämne eller område, när vi vill bygga sitt employer brand eller låta poddprogramledarna recensera en ny produkt eller tjänst ”live” i podden tillsammans med en expert från ert företag.

Möjligheterna är stora och intressanta!

Vi ser att det fortfarande finns bokningsutrymme kvar under hösten men försäljningen ökar snabbt och vissa veckar har redan börjat närma sig fullbokade.

Om du funderar du på podcast-annonsering under hösten, prata med in Hear-kontakt så hjälper vi dig.

Här kommer några lyssnartips:

  • Flashback forever – en humortrio som på ett komiskt sätt djupdyker i olika trådar på Flashback. Vi utlovar skrattgaranti!
  • Är din pappa singel? – En rolig podd som hjälper oss med modern vett och etikett.
  • Uppgång & Fall –  En helt ny podd om osannolika framgångar och lika otänkbara motgångar med avstamp i näringslivet/entreprenörsvärlden.

Korta nulägesfakta

  • Annonsinvesteringarna för det andra kvartalet 2021 uppgick till 11,7 miljarder kronor, ca 1,3 miljarder kronor mer än samma kvartal 2019. Marknaden har därmed inte bara återhämtat tappet från 2020, den har med råge passerat 2019 års nivåer. – IRM
  • Försäljningen av varor som klockor, glasögon och kläder har tagit fart och optimismen inom sällanköpshandeln stiger till den högsta nivån sedan 2019 – Handelsbarometern, Sept 2021, Svensk Handel
  • E-handeln fortsätter tillväxten under andra kvartalet 2021 trots bedömares tro om tillbakagång, +8% Q2 vs samma period 2020.

E-handeln ”i Sverige” Augusti 2021 jämfört med Augusti 2020 ökade med +6%, e-handeln ”i Sverige och från utlandet” ökade under samma period med +12%. – Svensk Handel, 2109017

  • I takt med återöppnandet av samhället ökar samtliga flöden dvs trafik, gator och köpcentrum jämfört med 2020 men fortfarande lägre än 2019, v36 2021 vs 2020:  Street: +2%, Malls: +12% ,Transit: +7%. v36 2021 vs 2019: Street: -9%, Malls: – 24% , Transit: -37%. – Clear Channel

Topp tio sökord de senaste 30 dagarna i Sverige

  1. VM kval –  Var spelas VM kvalet 2021, vilka ska spela? etc
  2. Abba voyage – Det kommande nionde albumet av den svenska popgruppen ABBA, släpps den 5 november 2021.
  3. Kyrkovalet 2021 – Vad står alla partier för, vilket parti har flest röster så här långt?
  4. Skebo herrgård – En herrgård som har en huvudroll  i SVT’s program Det sitter i väggarna, en serie där vi får följa renoveringen av denna gamla herrgård och vad som döljer sig under allt bråte tillsammans med Antikexperten Rickard Thunér.
  5. Oliver Loftéen – Den avlidne skådespelaren mest känd från Bert-filmerna där han spelade Berts vän Åke.
  6. Abba – Få har missat Abbas comeback.
  7. Quizlet –  Ett verktyg/spel online som ska underlätta undervisning för elever och lärare.
  8. Äppelkaka – Passande för årstiden.
  9. Iphone 13 – Sökningar inför lanseringen av Iphone 13.
  10. SHL – Vilka matcher spelas etc.
    Källa: Google Trends

De mest sedda linjär-TV-programmen, totalt samtliga kanaler, v34-37

De mest sedda linjär-TV-programmen, kommersiella kanaler, v34-37:TV4 har en stark ställning. Mest sedda program inom DNS (Kanal 5) är ”Över Atlanten” med 474 000 tittare. Mest sedda program inom NENT (TV6) var ”VM kval Slovakien-Sverige”, 442 000 tittare.

De mest sedda programmen på PLAY, totalt, samtliga sajter, v34-37:

De mest sedda programmen på PLAY, kommersiella sajter, v34-37:

Källa: MMS

Vi hoppas att vi har givit dig en liten nyttig uppdatering av nuläget.
Här nedan är länk till våra tidigare uppdateringar och spaningar:
https://www.hear.se/spaningar/

Har du några frågor eller funderingar, vill ha råd, information eller second opinion i någon fråga. Hör mer än gärna av dig!

Fina hösthälsningar och trevlig helg!

Urban och kollegorna på HEAR