Marsuppdatering från HEAR

Hej

Vi hoppas att 2021 har startat bra och du har kunnat njuta av sol och snö.

Nu börjar en härlig vår att nalkas. Här kommer en nyhetsuppdatering från oss på HEAR.

Våra köpbeteenden har under pandemin utvecklats snabbt och mycket. E-handeln har haft en mycket stark tillväxt under 2020, hur kommer 2021 att utvecklas?

  • Har vårt sätt att handla förändrats för all framtid?
  • Ser vi som följd redan nu förändringar i hur medieinvesteringarna  placeras 2021?
  • Kommer en återgång till vissa av de beteenden vi hade innan pandemin att ske?

Nyfikenheten och frågorna är många, med detta som utgångsläge skriver vi vår nyhetsuppdatering. Vi hoppas att den är till nytta.

Har du några frågor eller funderingar, hör mer än gärna av dig till oss.

I denna nyhetsuppdatering fokuserar vi på:

  • Medieinvesteringarna utveckling i starten av året.
  • Svensk E-handel 2020,  en tillväxtsresa utöver dess like.
  • Shoppingbeteenden online.
  • Clubhouse, årets ”snackis”, här för att stanna?
  • Ett utmanande och spännande år.

Svag inledning av 2021

Efter ett relativt starkt sista kvartal 2020 där medieköpen från Sveriges Mediebyråer föll med endast 7,3% vänder trenden skarpt nedåt i januari.

Nedgången nu i Januari på -18,4% är oväntat stor, medieköpen har inte varit så här låga en januarimånad sedan 2010.

Uppenbarligen är annonsörer och mediebyråer mycket försiktiga i ingången till 2021; smittspridningen är inte under kontroll och skarpa restriktioner råder.

Om detta är signifikant för resten av 2021 är för tidigt att sia om – men januari är en mycket svag månad.

Bortsett från bio är det tryckta medier som drabbas hårdast.

Utomhusreklam faller med hela -58% till en nivå som motsvarar utomhusköpen 2010.

Printinvesteringarna rasar från redan låga nivåer, den samlade nedgången är -34%. 2021 köpte mediebyråerna print för drygt 50 miljoner kronor, motsvarande siffra för bara 7 år sedan var 200 miljoner.

Även de digitala köpen minskar med -8% drivet av online display.

Annonsörerna söker sig i allt högre utsträckning till online video och sociala medier när man annonserar digitalt; båda dessa kategorier är de enda medietyperna som ökar i januari om än blygsamt.

TV faller också tungt, -10% jämfört med en svag januari 2020. TV-köpen har inte varit så här låga sedan 2010.

Det finns stor anledning för medieägarna att känna oro inför 2021.

Annonsörerna är mycket försiktiga vid ingången av året, och annonsvolymer och priser faller snabbt.

Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer med nedskärningar och varsel.

Vi har redan sett detta hända hos TV4, Filmstaden, Egmont m.fl.

Låg efterfrågan pressar också ner priserna i de flesta kanaler. Många medier är nu ute med sista-minuten erbjudande och lågt prissatta paket.

Det finns många bra och effektiva medieköp att göra just nu – hör av dig till oss på Hear så kan vi berätta mer.mediekop

Svensk e-handel 2020,  en tillväxtsresa utöver dess like

Tillväxten för e-handeln under 2020 blev +40%, en väldigt stor ökning på kort tid.

Under december månad e-handlad 85% av svenskarna (18-79 år), att jämföra med 76% december 2019.

Bakom denna ökning ligger delvis ett ökat e-handlande i både befintliga men också nya produktkategorier samt den stora tillväxten av nya, äldre E-handlande konsumenter.

Dessa uppgav att de framförallt hade börjat handla dagligvaror på grund av pandemin men intresset spred sig sedan till andra varor som t ex böcker, media, kläder och skor samt apoteksvaror.

En tredjedel i den äldsta åldersgruppen har beställt apoteksvaror på nätet för första gången under 2020.

Inte helt oväntat är den största tillväxten för e-handeln inom dagligvaror, +95%, nästan en fördubbling jämfört med 2019, kategorin är ju något vi alla behöver frekvent och återkommande.

Men givet en relativt outvecklad e-handelskategori innan pandemins utbrott, då andelen av den totala e-handeln var låg, ställer vi oss frågan hur stor denna tillväxt hade kunnat vara oavsett pandemins påverkan? Hur stor hade ökningen kunnat bli om fler aktörer hade haft en etablerad E-handel sedan tidigare? Hur hade utvecklingen sett ut om distributionsmöjligheterna hade varit fler och mer utvecklade så att fler åldersgrupper och hela landet hade kunnat erbjudas såväl möjligheten som en smidigare E-handelsupplevelse?

E–handeln har accelererat under 2020 för att etablera sig på en ny nivå – även framåt.forsaljningtillvaxt

Källa: Postnord/E-handelsbarometern

Hur kommer e-handeln att utvecklas 2021?

Experterna tror på en fortsatt hög tillväxt under första kvartalet 2021. Utvecklingen under den resterande delen av året påverkas högst troligt av vaccineringstakten.

Under andra kvartalet 2021 spås en viss avmattning i tillväxten och under årets andra hälft ett mer normalt e-handlande.

Prognosen för helåret är +7% dvs en mycket mer lägre tillväxt än 2021, en tillväxtprognos som självklart påverkas av permitteringar, en ökad arbetslöshet och dess avtryck i den privata ekonomin.

Ett mycket viktigt konkurrensmedel i jakten på e-handelskonsumenterna och marknadsandelarna kommer att vara snabb, pålitlig och gratis distribution.

Andra viktiga områden och utveckling är mobilanpassade shoppingupplevelser, rösthandel via sk smarta högtalare och miljövänliga produkter som produceras och distribueras med hållbara metoder.

Det kanske allra viktigaste är att kunna erbjuda e-handelskonsumenter en minnesvärd, inspirerande  och engagerande upplevelse och shopping…det som är de fysiska butikernas stora styrka fortfarande!

Shoppingbeteenden online

Hur vi beter oss när vi handlar online är intressant att följa och analysera för att optimera medieinvesteringarna och effekterna online.

Vilka av våra shoppingbeteenden online kommer att stanna kvar under 2021 enligt Google?

Google har analyserat flera tusentals söktrender och insikter inom segmentet retail/detaljhandel från 23 st olika marknader i Europa, mellanöstern och Afrika.

De har hittat fem viktiga konsumenttrender som förväntas stanna kvar under 2021 – eller ännu längre.

Fönster-shoppandet har flyttat online.

  • När vi på grund av restriktioner inte längre kan strosa fysiskt i butiker för att bli inspirerade har vi nu flyttat det beteendet online.

I samband med att ett globalt intresse för DIY/gör det själv- sökningar peakade under början av 2020 så fortsätter vi att nu leta och hitta inspiration online.

Se till att synas och vara tillgänglig online när konsumenten söker inspiration!

 Konsumentens medvetenhet och övervägande om vart och vem de köper ifrån har ökat.

  • ”Support your locals” är ett begrepp vi nu känner till och som blev särskilt betydande under pandemin.

Nära mig-sökningar var fortsatt starkt under hela 2020. Detta genomsyrar fortfarande konsumentens val vid  köp.

Utöver att supporta lokala företag är medvetenheten kring hållbarhet viktig dvs hur ett företag arbetar ur ett hållbart och etisk perspektiv..

Som företag eller varumärke är det viktigt att visa och berätta hur du arbetar och bidrar med hållbarhet.

Konsumenterna förväntar sig ett bättre värde av det som de konsumerar eller vill köpa

  • Osäkerheten kring privatekonomin har det lett till ett ökat sökbeteende efter rabattkoder och ”deals” inför ett köp.

Google har sett ett sökbeteende av rabattkoder inom segment som tidigare inte varit kända för att ge bort rabatter.

Konsumenten förväntar sig idag fler erbjudanden och rabattkoder, det kan vara det avgörande beslutet vid köp.  

Mer omfattande leveransalternativ

  • Att få en matkasse levererad hem till dörren är något som många har nyttjat, särskilt under pandemin.

Efterfrågan av hemleverans har ökat även när det kommer till mer nischade produkter. Konsumenterna förväntar sig idag att kunna få det mesta hemlevererat.

För att möta dessa nya behov, överväg att erbjuda nästa dag-leverans, flexibilitet i tid och enkla upphämtningar för eventuella returer.

Konsumenters efterfrågan och behov kommer fortsätta att vara dynamiskt

  • Som vi alla vet så blev efterfrågan på toalettpapper väldigt stor i början av pandemin men avtog sedan.

Liknande trender kommer vi att se under 2021. Som företag ska bör man vara snabb på att kunna erbjuda det som efterfrågas.

Pyjamasbyxor/Loungwear/mjukiskläder har aldrig varit så populärt som nu, i många länder har sökningar ökat med över 100%.

Källa: Think with Google

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/consumer-insights/consumer-trends/retail-trends-predictions/

Clubhouse, årets ”snackis”, här för att stanna?

Ingen kan väl ha missat hypen kring det nya sociala mediet Clubhouse?!

Vi har på HEAR har tittat lite närmare på appen, hur den fungerar och om den är här för att stanna?

Clubhouse startade redan i april 2019 men finns än så länge bara för iOS-användare och det krävs en inbjudan för att kunna registrera ett konto.

Kanske är det just tack vare pågående pandemi som appen vuxit lavinartat och lockat världens kändisar till att delta i samtal med sina följare på ett nytt och avskalat sätt.

Under pandemin har behovet av att komma samman och känna gemenskap ökat.

Det mänskliga samtalet har försvunnit på många plan och i en tid med inställda evenemang och hemmajobb är det inte konstigt att många saknar nätverkandet.

Clubhouse finns här för att fylla detta tomrum för samtal och nätverkande!

Clubhouse, som nischar sig på enbart ljud, ligger rätt i tiden och erbjuder ett nytt sätt att kommunicera på sociala medier.

Appen beskrivs som ett mer avslappnat sätt att möta sina följare. Det ska vara mer personligt än tidigare mötesplatser som kommentarsfält, livesändningar och bilder.

Genom att basera samtalen på röst fyller Clubhouse en lucka i det sociala medielandskapet där samtalen blir mer ärliga och direkta.

Appen påstås också rikta sig till en mognare publik än många andra sociala medie-plattformar, till skillnad från appar som TikTok och Snapchat.

Paul Davidson och Rohan Seth, som är grundarna till appen, säger själva att de vill bygga en upplevelse som känns mer mänsklig.

Människor ska kunna samlas för att samtala med varandra istället för att bara lägga upp inlägg.

Många menar också att Clubhouse ger en chans att knyta nya kontakter och komma utanför sin filterbubbla på andra sociala medier.

Detta eftersom man kan hitta nya personer att följa på många olika sätt i appen.

Det finns även en hel del kritik mot appen

Vem bär ansvaret för det som sägs på appen när det saknas en ansvarig utgivare i varje rum? Starka röster om att det saknas medieetik.

Frågor om detta är döden för podcasts och kommer appen bara bygga på sensationsrubriker och bli ett Flashback med ljud?

Huruvida appen är här för att stanna och växa eller ej återstår att se och tiden får utvisa.

…men vi vet att andra plattformar (tex Facebook) redan nu börjat kika på liknande lösningar och Clubhouse är just nu värderat till över 8 miljarder kronor och lockar likväl stora tech-investerare som världskändisar att investera i appen, vilket kan viska om att Clubhouse kanske är här för att stanna?

Ett utmanande och spännande år väntar…

Vilka kommunikations- och försäljningsmöjligheter finns med fortsatt hemmaarbete, Svemester, osäkerhet från mediehusen kring mediekonsumtion och medieinvesteringarna mm?

  • Jobba hemifrån i viss utsträckning blir ett nytt ”normal”, detta i kombination med en ökad vilja att stödja den lokala handeln ger möjligheter för den lokala konsumtionen att öka.
  • E-handel är idag ytterligare ett sätt att konsumera, många företag har fortfarande stora möjligheter till tillväxt och utveckling inom detta område.
  • Sociala evenemang, kultur, resor och upplevelser finns det idag en enormt stor hunger efter. I takt med att vaccineringen når framgång kommer efterfrågan att öka. Kommer vi att se en stor skillnad andra halvåret jämfört med det första? Kan konsumtionen inom dessa områden ”explodera” i takt med att världen öppnar upp? Planera och ta vara på kraften som kommer!
  • Hur kommer en fortsatt Svemester att påverka mediekonsumtionen, vilka kanaler kommer att fånga vår uppmärksamhet, sommaren 2021 ger stora möjligheter att kommunicera effektivt!
  • Förra året var rekord för båtförsäljningen, detta prognosticeras öka ytterligare 2021. Enligt Sweboat kunde försäljningen ha ökat ännu mer 2020, om det funnits fler nya båtar att köpa, produktionen hos båttillverkarna hann inte i kapp. Vad kommer denna semesterform att innebära för konsumtionsbehov och möjligheter?
  • Jakten efter fritidshus att hyra under våren och sommaren sommar började tidigt i år, det bör ge tillväxtmöjligheter för både e-handeln och den lokala handeln.
  • Svenska turistföreningen ser att Svemester-trenden håller i sig inför sommaren. Bokningsläget för sommarmånaderna är nu bättre än vid samma tidpunkt förra året: -”Vi har sett en markant skillnad i bokningstrycket den senaste veckan, då sommarens bokningar ökade med över 40% jämfört med samma vecka föregående år, berättar Ulrika Nordgren som är försäljningschef på STF”.

Vi på HEAR tror att det är viktigt med närvaro inför en öppning av samhället. Att se möjligheter med de erbjudanden, prisutspel,  nya paketeringar och möjligheter som finns att kommunicera.

Har du några frågor eller funderingar, vill ha information eller second opinion gällande medieval och aktuella mediepriser, strategiskt stöd i mediefrågor, förhandlingsstöd, hjälp med analyser el annat.

Hör mer än gärna av dig! Här är en länk till våra tidigare uppdateringar och spaningar under året: https://www.hear.se/spaningar/

Urban och kollegorna på HEAR