Nuläget i de digitala kanalerna

Här kommer en liten hälsning och info om nuläget från oss på Hear, som vi hoppas kan vara till nytta. Lite info med fokus på de digitala kanalerna:

Nyhetssajter och lokala nyhetssajter

Stora trafikökningar, en vilja att följa utvecklingen av Corona i just min stad. Trafiken är generellt upp runt 55% på våra lokala nyhetssajter. Vi ser en kraftig ökning i trafiken, 50 – 75% uppgång mot föregående år. Vi ser att lokalmedias roll i sådana här lägen är oerhört viktig. Folk söker sig till tillförlitliga medier och källor för sin information.
Under perioden 9-15/3 ökade sidvisningar enligt följande: DN.se +208%, Sydsvenskan.se +203%, DI.se +203%, Expressen.se + 29%. Visar att trovärdighet i källan är viktig.

B2B-sajter

Sajter som Breakit och DagensPS ökar kraftigt. Breakit har under denna veckan ökat från 200 000 till 270 000 unika besökare. De finns ett stort intresse att följa de ekonomiska konsekvenserna och få tips kring hur man bäst bör tänka och agera i dessa tider.

Söksajter

Här har trafiken gått ner något, men bara marginellt. En trolig anledning är att fler jobbar hemifrån. Söksajter brukar ha högre trafik under arbetstid.

Sportsajter

På fotbollssajter är trafiken oförändrad. Vår spaning är att intresset kring Fotbolls-EM , inför och efter besked om att EM skjuts upp har påverkat mycket och frågetecken om de inhemska ligornas starter och avslut.

Mat- och receptsajter

Hittills oberörda trafikmässigt. Vi är nu hemma betydligt mer och då behöver vi inspiration och att laga mat. Och den får gärna vara god!

Magasin

Visar en god tillväxt. Trolig anledning är att fler är hemma och har mer tid att läsa digitala magasin. Speciellt heminredning och mode har stort intresse.

Nöje, uteliv, restauranger och resor.

Här ser vi av naturliga anledningar efter hemma-arbete och arbetsplatsstängningar så klart ett stort tapp.

TV4 play

Drygt 2 000 000 starter den 15 mars, en fördubbling mot tidigare och hela 46% ökning perioden 1-15 mars 2020 jämfört med 2019.

Aftonbladet

Fördubblar antal starter från 4 000 000 snitt till 8 000 000 14 mars, 44% ökning 1-15 mars i år jämfört med 2019.

DI

I måndags den 16 mars över 8 000 000 sidvisningar jämfört med dagsmålet på 2 200 000, 73% över snitt-måndagen.

Social

Inga konkreta nya siffror men vi vet att nyhetsinhämtandet är stort inom de kanalerna som riktar sig till yngre målgrupper. När vi inte kan ses på arbetsplatser och i vardagslivet blir sociala kanaler viktigare, just nu stort fokus på omtanke, dela information om Corona och mindre av upplevelser och händelser som vi delar.

Generellt

  • OOH, flygplatser och kollektivtrafiken är inte kanaler som fungerar normalt idag. Utomhusbolagen lättar något på avbokningsregler men är välbokade lite längre fram i tiden.
  • Varumärket är viktigt nu, att visa vad man står för och hur man agerar, förmedla genuinitet och omtanke.
  • Nyttja tiden till att skapa stor närhet till era kunder, tät dialog, informera, håll dialog, vad kan de ha nytta av idag?
  • Tonaliteten i kommunikationen är viktig nu, hårda ”sälj”-budskap kan skapa irritation, samhällsengagemang applåderas, att upplevas profitera på krisen är mycket farligt.
  • Medierna kommer att komma med lockande erbjudande, nya erbjudanden, vi ska vara lyhörda för detta och bereda att agera på vissa.
  • Har ni e-handel el e-tjänster marknadsför dem nu, det är nu de verkligen påvisar nytta, nya kunder upptäcker fördelarna och ni kan vinna viktiga marknadsandelar.
  • Har ni butik, hur kan ni förbereda dem? Paralyseringen och vakuumet avtar så småningom, vi återvänder till arbete, fritidsintressen, promenader i vårsolen och hungern efter inspiration kommer att vara stor. Vad vi människor i en aktuell undersökning längtar mest till när utbrottet är över: 62 % vill gå ut och äta med vänner, 58% shoppa i fysiska butiker, 40% gå på gym/gruppträning.

Vi bifogar lite läsning. En artikel i Dagens media om oss på Hear vilket självklart är väldigt roligt för oss samt en artikel om lärdomar gällande varumärkens agerande under Corona krisen i Kina.

Om Hear och de oberoende byråerna

Brand lessons from China in connecting with consumers during COVID-19 outbreak

  • Shift marketing efforts online, where consumers are spending more time.
  • Use online video to win consumer engagement.
  • Focus on delivery options and be transparent.
  • Be agile, developing new content and products, and adapting to new platforms and circumstances.

Behöver ni råd eller hjälp i någon fråga är vi här.
Mvh
Urban och teamet