Hej,
Här kommer en liten vårhälsning från oss på Hear, 2025 rusar på i full fart och sommaren närmar sig.
Vi har denna gång fokuserat på att ge en uppdatering över hur året har startat när det gäller medieinvesteringar samt intressant utveckling inom mätmetoder och vissa kanaler.
2025 upplevs av många som en rörig och rörlig tid. Osäkerhet kring inflationen och hushållens framtidstro debatteras dagligen.
Räntorna prognosticeras långsiktigt att sjunka under året för att stimulera hushållens konsumtion, optimismen inom näringslivet och ge mod till företag att satsa.
Vi ser att medieinvesteringsmässigt är marknaden och annonsörerna väldigt aktiva. I detta nyhetsbrev fokuserar vi på:
- Medieköpen Q1 2025.
- Nya metoder för mediemätning.
- Snapchat i förändring.
- Vodcast – en ny möjlighet.
- Två nya metoder för effektivisering av medieinevsteringen.
Trots oro i världen – medieköpen ökar under Q1
Under första kvartalet ökade köpen från Sveriges Mediebyråer med +2,1%, trots geopolitisk oro, höjda tullar och hög arbetslöshet.
Det är tydligt att annonsörer ser ljusare på framtiden med indikationer på en vändande konjunktur, ökad tillväxt och sänkta räntor.
Även IRM (som mäter hela annonsmarknaden, inte bara mediebyråmarknaden) spår en ökning i med +3,4% under 2025.
Förskjutningen mellan medierna fortsätter på liknande sätt som de senaste åren.
Digitala medier ökar annonsintäkterna, TV och print tappar, och annonsörer och byråer vänder sig i allt högre utsträckning till utomhusreklam och radio för bredd masskommunikation.
Ökad efterfrågan påverkar också tillgången på reklamutrymme.
Det gäller att boka i god tid för att säkra kampanjer: TV, radio och utomhus är ofta slutsålt, men detta börjar också gälla vissa digitala kanaler.
Online video-kanaler har tidvis varit slutsålda, och även vissa displayformat.
Källa: Sveriges Mediebyråer
Ny mätning från MMS – Video in home
MMS har lanserat en ny intressant mätning med data som man hämtar från MMS-hushållens routrar.
Totalt omfattar mätningen ca. 15.000 devices/enheter i 3.000 hushåll.
Detta innebär att vi får tillgång till en single-source-undersökning med jämförbara data, där vi kan kartlägga konsumtionen av rörlig bild fördelat på ålder och media i hemmet, oavsett device.
OBS! att denna mätning inte omfattar video-konsumtion utanför hemmet eller via 5G – vi kan enbart se vad som händer på hushållens wifi.
Medierna mäts på övergripande nivå, t.ex.:
- ”Alphabet” består i princip endast av Youtube.
- ”Bytedance” består i princip endast av TikTok.
- ”SVT” och ”TV4 Media” består av både TV-kanaler och streamingtjänster.
- osv…
Som vi sett i andra mätningar är det stora skillnader mellan åldersgrupper. Så här rankas medierna i spenderad tid:
Plac | 3-99 år | 15-24 år | 25-34 år | 25-44 år |
1 | Sveriges Television | Alphabet Inc. (Youtube) | Alphabet Inc. (Youtube) | Alphabet Inc. (Youtube) |
2 | TV4 Media | ByteDance (TikTok) | TV4 Media | TV4 Media |
3 | Alphabet Inc. (youtube) | TV4 Media | Meta Platforms Inc. | Meta Platforms Inc. |
4 | Viaplay Group | Sveriges Television | Netflix Inc. | Sveriges Television |
5 | Warner Bros. Discovery | Netflix Inc. | Sveriges Television | Netflix Inc. |
Källa: MMS
Vi visste att Youtube (”Alphabet”) var stora, men MMS-mätningen tyder på att Youtube t.o.m. är större än vi tidigare hade trott.
I nuläget kan man inte separera datan på device eller enskilt media, men det ligger i framtida utvecklingsplaner hos MMS.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer om vad vi ser i den här mätningen.
Vodcast – nya möjligheter
Video blir allt viktigare inom poddvärlden, de sk vodcast har ännu inte fått fart i Sverige men på den amerikanska marknaden är det stort.
En stor anledning till att podcast i rörligt format har växt internationellt är att video premieras och får högre spridning på sociala plattformar.
Vodcast kommer att öka räckvidden och ge helt nya möjligheter att skapa synlighet för produkter i en sk ljudkampanj, vilket vi tycker är mycket intressant.
Vår bedömning är att vodcast kommer att växa snabbt om poddproducenterna lyckas paketera och kommersialisera detta på ett intresssant sätt.
Här kommer några exempel på vodcast som vi tycker gör det bra:
-Anis don Demina och Berra var tidiga med detta i sin vod/podcast ”Då är vi igång”. Den har funnits sedan 2021 och har redan sen starten använt både ljud och video på ett framgångsrikt sätt och har varit duktiga på att integrera sina samarbetspartners både rörligt och ljudligt.
Här kan du se deras vodcast: https://www.youtube.com/watch?v=9cHrq8w5Q6o&list=PLAnSGQSOjcoB_UH87S7pdPSpY6HMJvRQY
-Fotbollsmorgon är ett annat framgångsexempel som likt en tv-sänd sportstudio filmar sina podcasts så att lyssnaren kan ta del av innehållet på det sättet som passar bäst i stunden.
Här hittar du deras vodcastkanal: https://www.youtube.com/@fotbollsmorgon
Snapchat – en plattform i förändring
Vi ser just nu ett tydligt skifte inom Snapchat, som vi tycker är intressant, både i hur kreatörer beter sig och hur innehållet konsumeras. Plattformen växer och tittandet ökar.
Det är inte längre de perfekta och polerade klippen som engagerar mest – det är vardagliga, spontana och äkta stories som fångar målgruppen.
I Norge (där snapchat är störst i Norden) ökade tittandet på innehåll från kreatörer med 83 % mellan 2023 och 2024. Övriga Norden följer samma mönster, vilket säger en hel del om hur mediekonsumtionen utvecklas just nu. Allt fler influencers/kreatörer hittar till snapchat och därmed ökar och utvecklas även användarbeteendet.
En anledning till att influencers och kreatörer har hittat till Snapchat är på grund av att det är en av få plattformar där kreatörerna upplever att de kan släppa jakten på likes och bara vara sig själva. Detta i sin tur uppskattas av användarna som ser kreatörerna mer som vänner än klassiska influencers.
Inom Snapchat finns en mängd olika placeringar och format att testa och kombinera t ex Story ads, linser, filter och commercials. Vi väntar också på nya placeringar framöver som ännu inte kommit till Sverige, så som First snaps (nytt takeover-format där annonsören syns i chatten) samt promoted places (annonsören syns i snap kartan).
Vi lanserar nu 2 nya sätt som möjliggör effektivisering av medieinvesteringen:
1. Nytt sätt att nå maximal effekt från sök.
Att se SEO och SEM som silos tillhör idag det förflutna. Allt fler börjar fokusera på helheten – eftersom användaren inte bryr sig om klicket är köpt eller organiskt.
Det är den totala trafikvolymen från Google som spelar roll när man vill maximera effekt och synlighet.
OneSearch är ett begrepp som fått fäste i branschen och speglar just detta skifte i perspektiv, ett naturligt steg när man vill prioritera tillväxt från Google.
Vi kan nu erbjuda OneSearch-rapporter som ger er en samlad bild av hur ni syns och presterar i Googles sökresultat.
Med den här helhetsbilden blir det möjligt att:
- Identifiera överlapp mellan SEO och SEM.
- Omfördela budget effektivare baserat på faktisk effekt.
- Maximera total trafik – istället för att betala för klick som går att få gratis.
2. Google Ads: 1 av 10 klick är skräp
Click fraud, eller klickbedrägeri, är när falska eller ogiltiga klick sker på annonser.
Det kan handla om bottar, automatiserade program eller personer som klickar upprepade gånger (utan syfte att handla något).
Uppskattningsvis går upp till 10 % av Google Ads-budgeten till detta i Sverige. Utomlands är problemet ännu mer utbrett.
Tack vare ett nytt tekniksamarbete kan vi nu, med ensamrätt i Sverige, erbjuda en lösning som aktivt stoppar den ogiltiga trafiken.
Kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Vi hoppas att vi har kunnat ge dig lite nytta, inspiration och fakta. Du hittar våra tidigare spaningar här: https://www.hear.se/spaningar/
Är det något du funderar över, behöver info om eller bara vill få något råd eller tips, hör mer än gärna av dig!
Vänligen
Urban och hela teamet på HEAR